Globaali markkinointimaailma laskeutui juhannukseen perinteiseen tapaan Cannes Lions -festivaalin inspiroimana. Jo vuodesta 1954 Ranskan Rivieralla on palkittu vuoden parhaita mainoksia, mutta nykyisin tapahtuma on palkintojen jaon ohella mitä suuressa määrin ideointi-, inspirointi- ja verkostointiviikko. 
Ympäri maailman tunnetut puhujat, asiantuntijat ja eri alojen spesialistit tarjoavat aamusta iltaan ideoita, tietoa ja ajatuksia yli 300 eri tilaisuudessa ja workshopissa. Jos energiaa vielä riittää, niin kaikki Cannes Lions -kilpailun 32 000 työtä ovat esillä ja tutustuttavissa.

Supersonin luova johtaja Anssi Järvinen on yksi pisimmän Cannes-historian omaavista suomalaisista. Pitkälti toista kymmentä kertaa  festivaalin kokeneella Anssilla on selkeä näkemys, mistä kaikesta tässä markkinoinnin olympiakisoiksikin kutsussa tapahtumassa on. ”Rivieran aurinko ja ranskalainen rosé-tarjonta voivat antaa väärän kuvan. Oppi ja inspiraatio ovat kaikkein oleellisinta. Jos tapahtuma järjestettäisiin vaikka sateisessa Reykjavikissa, monen markkinointijohtajan olisi helpompi perustella osallistumisen hyötyä ja merkityksellisyyttä kulmahuoneelle”. 

Tulevaisuuden teemat markkinoinnissa
Tänä vuonna Cannesin töissä löytyi selkeitä teemoja, jotka toistuivat kilpailuun osallistuvissa töissä. Anssi Järvinen nostaa esille seuraavat kolme keskeisintä teemaa, joita voi odottaa näkyvän markkinointiviestinnässä lähitulevaisuudessa.

  1. Brand activism
    Enää ei riitä, että yrityksellä on purpose, vaan vaaditaan myös tekoja, vaikka ne olisivat jopa ristiriidassa maailman muutoksessa liian hitaan lainsäätämisen kanssa.. Brändien on alettava toimia ytimensä mukaisesti ja oltava aktiivisia suhteessa ympäröivään maailmaan. Joskus riitti, että brändin logo liitetään yleishyödylliseen asiaan, mutta nyt on jalkauduttava mukaan.
     
  2. Uskalla olla humaani
    Unohdetaan korporatismi ja nostetaan oikeat henkilöt esille. Yrityksellä on oltava mielipiteitä, joiden esittämiseen vaaditaan aina ihminen, joka puhuu toiselle ihmiselle. Yritys tarvitsee  kasvot, joihin voi luottaa ja joihin katsoa.
     
  3. Ymmärrä diversiteetti
    Diversiteetti ei ole jaloutta vähemmistöjä kohtaan. Diversiteetti ei siis tarkoita johtoryhmän tai hallituksen kiintiönaista tai julkihomoa tai etnisen vähemmistön edustajaa. Diversitetti tarkoittaa yrityksen perimän rikastamista

”En silti voi olla ajattelematta, että alamme voisi saada aikaan paljon enemmän.”

-Miikka Mannio

Ainoa trendi, jolla on väliä
Mukana Cannesissa olivat myös Supersonin omat nuoret leijonat eli Miikka Mannio ja Tuomas Karvonen, jotka osallistuivat nuorten kykyjen Cannes Young Lions -kilpailuun. Cannes-debytantti Mannion viikko oli yksi hänen elämänsä inspiroivimmista, mutta samalla pysäyttävimmistä. Ympäristöahdistuksesta suivaantuneen milleniaalin mukaan osa Cannesin töistä antoi hitusen toivoa paremmasta tulevasta juuri ympäristöasioiden osalta. ”En silti voi olla ajattelematta, että voisimme saada aikaan paljon enemmän.”

Tapahtuma kokosi lukuisia toimistojen edustajia sekä asiakkaan puolelta lähinnä markkinointijohtajia ja -päälliköitä. Mannio harmittelee, että juurikaan toimitusjohtajia tai muiden liiketoimintojen edustajia ei paikalla nähty. ”Mitä väliä on brändin purposella tai tekoälyn luomalla markkinoinnilla, jos meillä ei ole planeettaa, jossa elää? Tämä ei todellakaan ole pelkästään markkinointiosastojen tehtävä, vaan yritysten tulee muuttua kokonaisvaltaisesti ja aidosti vastuulliseen suuntaan. Mielellään nyt heti. Ei riitä että pelkästään markkinointi-ihmiset saadaan liputtamaan vastuullisuuden puolesta, tähän tarvitaan meitä kaikkia.”
 

Cannesin töiden trendit näkyvät maailmalla laajemmin pienellä viiveellä ja niitä tutkitaan silmä tarkkana. Miikka Mannion mukaan ainoa trendi, joista meidän pitäisi olla aidosti kiinnostunut on kaksi. ”Siis lämpötila, jonka yli mentäessä tutkijat eivät pysty ennustamaan mitä tuleman pitää.
Mun mielestä olisi kivaa ja reilua, että tuleville polville olisi myös planeetta, jossa elää.” 
Cannes Lions 2019:https://www.canneslions.com/

Supersonin suosikkitöitä Cannesista:

New York Times / ”The Truth is Worth it”:
https://www.youtube.com/watch?v=8goJKQ_864c

Doconomy / “The carbon limit credit card”:
https://www.youtube.com/watch?v=Ug5k1j5CfM8

Plaza vea / “Perussian prices”:
https://www.youtube.com/watch?v=y3UkXi5LSG4

Gazeta.pl, Mastercard, BNP Paribas: ”The Last Ever Issue”:
https://www.youtube.com/watch?v=Zs_1Xh_zvrk